22 augusti 2010

Stjäl eller säg tack?

Åh, vad skönt! Jag kom på att jag publicerat bilder ur en bok, här i bloggen, utan att fråga illustratören om lov. Jag har letat som en galning efter inlägget och har nu tagit bort bilderna - jag pustar ut och känner mig lite som en rövare - plundrar och tar.

Men jag förlåter mig själv. Inlägget skrev jag för ganska länge sedan och inser att jag då inte var medveten om vad som gällde när jag lånar andras verk eller kanske hade jag inte kunskap om det. Inser i alla fall att jag hela tiden lär mig nytt och det är det som är det roliga med livet - lära nytt och att utvecklas. Men jag vill göra rätt för mig när jag lånar av andra och i blogg- och Twitterdiskussionerna som förs för tillfället om upphovsrätt och CC, Creative Commonslicens framgår det väldigt tydligt vad som gäller. Har ni missat det tycker jag absolut att ni t ex ska gå in på den här sidan Creative Commons Sverige eller här eller varför inte här.

Hittade några meningar i boken "Pippi & Sokrates, Filosofiska vandringar i Astrid Lindgrens värld", skriven av Gaare, Sjaastad, som passar in i upphovsrätts- och CC-diskussionerna. :
- Nej, det här blir alldeles bakvänt, sa Pippi. -Jag har inget emot att andra stjäl mina historier, men den där typen Dante kunde väl åtminstone ha tackat för lånet, Lite bildning borde man kunna förvänta sig från en bildad människa.
Sokrates skulle till att säga något, men höll inne med det.
- Antingen så stjäl man, eller så lånar man och säger tack, sa Fridolf.
-Ånej, skrek Pippi. - När jag blir sjörövare ska jag vara noga med att tacka för allt jag tar, som Fröken har förklarat att en fin och väluppfostrad dam gör. (s. 37-38)
Så kom ihåg att skriva ner var du lånar bilder och texter ifrån, så att alla som läser vet vem den kommer ifrån, då behöver du i alla fall inte känna dig som en rövare, så som jag gjorde...
Bild: Öpedagogen

Inga kommentarer: