28 augusti 2010

Som du frågar får du svar

Öppen eller sluten fråga? Nej, det visste eleverna inte vad det var. Vi diskuterade skillnaden mellan frågorna "Gillar du glass?" och "Vilken glass gillar du?"

Att vara medveten om hur vi ställer frågor är av största vikt, både för elever, lärare och alla ni andra också eftersom vi får det svar vi frågar efter. Den första frågan här ovanför ger oftast svaren "ja" eller "nej" medan den andra kan ge olika svar som t ex: "chokladglass", "kulglass - gärna ananas och laktritssmak", "isglass", "strutar", "vanliljmjukglass", "glass som har smält" osv. Vi diskuterade hur vi ställer frågor eftersom vi skulle göra en övning där en elev blev utfrågad av de andra i en mindre grupp (att bli utfrågad var helt frivilligt). Det var mycket intressant att höra hur eleverna ställde frågor och jag blev glatt överraskad att de ställde fler öppna än slutna frågor och att de var medvetna om hur de ställde sina frågor. Dagen efter arbetade eleverna med att berätta om en bild de gjort och där de som lyssnade skulle ställa frågor till den som berättat. Flera elever påpekade för den som berättade att "Du ställer öppna/slutna frågor." (utan att vi ens hade diskuterat de öppna/slutna frågorna).

Sedan är inte frågan om man ska ställa en sluten eller öppen fråga eftersom det beror på vad man vill ha för svar.

Läs även Anne-Marie Körlings inlägg om Frågekonsten i klassrummet eller andra inlägg skrivna av henne angående frågor.
Bild: Öpedagogen

2 kommentarer:

Maud milton sa...

Hej Marie
Jag måste verkligen tänka på hur jag ställer frågor i SSA-undervisningen! Är de oftast slutna? Jag tror att man ska vara med veten om att man utvecklar språket genom att ställa öppna frågor! Ja och nej-människor utan nyanser vill vi väl inte fostra!

Mvh maud

Öpedagogen sa...

Ja, vi måste vara medvetna om hur vi frågar, för elevernas skull.