26 augusti 2010

Sitter de bara vid datorn och gör mest ingenting?

Vi vuxna har ibland en benägenhet att klaga på våra barn och ungdomar. Vi tycker att de "bara" hänger framför datorn och där slösar bort en massa tid. Jag mötte i somras en snart 13-årig grabb. Han kom till Gotland för några dagars semester. Han satt ofta vid min dator eller med min HTC i handen. Äh, tycker de vuxna kanske, gjorde han inget vettigt, satt han bara där när det var sommar OCH på Gotland av alla ställen? Jo det var just det han gjorde. Han tittade på YouTube-klipp efter YouTubeklipp och läste artiklar i Wikipedia på löpande band. När han hade gjort det kom han sedan och undersökte om vi vuxna kunde något om det han hade läst. Han berättade om både det ena och det andra. Jag såg en mycket nyfiken kille framför mig och blev fascinerad av att se honom suga i sig kunskap. Han ville veta, han tog reda på och kom sedan och berättade.

Att han sedan spelade spel vid datorn, läste en hel bok av Anna Jansson, badade, spelade minigolf, åkte moped, gick på hamnen, åt glass och en gjorde en massa andra saker när han semestrade på Gotland, hör kanske inte hit.
Bild: ÖPedaogen

Inga kommentarer: