03 augusti 2010

Fat questions och andra frågor


Jag följer Anne-Marie Körlings blogg och jag kallar hennes blogg för en pedagogisk tankstation. Denna pedagogiska tankstation är öppen 24 timmar om dygnet och det arbetar en väldigt glad och inspirerande medmänniska där och hon har alltid barnet i fokus, ALLTID! Det är bara att svänga förbi och tanka på lite pedagogiska tankar, funderingar och undringar eller varför inte kommentera eller ställa en fråga i kommentarsfältet. Har du inte haft vägarna förbi än - ta dig tid att navigera dit, det är värt varenda ord.

På Anne-Maries blogg kunde alla som var där önska sig ett blogginlägg igår. För mig var det självklart vad jag ville önska. Jag har under de senaste två åren intresserat mig väldigt mycket för hur jag ställer frågor i mitt eget klassrum, i korridoren, i matsalen, ja var jag än träffar på mina elever och andras. Hjälper mina frågor elevernas lärande och utvecklinge eller gör de det inte? Jag har i alla fall blivit mer medveten om "hur att fråga" än vad jag har varit tidigare. Mina funderingar har sedan gått vidare till: Hur bemöter jag elevers frågor? Vilka frågor ställer eleverna? Lyssnar jag in vad eleverna verkligen frågar efter? Hur reagerar elever på öppna/slutna frågor? etc. Därför blev jag väldigt glad när Anne-Marie tog sig tid till att skriva ett mycket intressant blogginlägg: Frågekonsten i klassrummet om just FRÅGOR.

Tidigare i veckan var jag inne och läste på Anders Erenius blogg. Där skriver han också om frågandet i ett mycket intressant inlägg om "Vikten av att skolan ställer frågor och inte bara ger svar". Detta blogginlägg har i sin tur gjort mig väldigt intresserad av Sokrates.

Medge att vi lärare är väldigt duktiga på att ge svar till alla, eller i alla fall många av de frågor som eleverna ställer. Men det kanske inte riktigt är det vi ska göra, vi kanske ska avvakta en aning, ställa nya frågor eller låta frågan helt bero. Det i sin tur bidrar till den nyfikenhet hos eleverna som vi vill att de ska bevara i skolan.

Du kan också läsa mer om hur Anne-Marie ser på frågor från hennes gamla blogg: Anne-Marie Körlings blogg
Bild: Öpedagogen

1 kommentar:

Anonym sa...

Tusen tack för fina ord. A-M