26 augusti 2010

Dagens samtalsämne i skolan:


  • dinosaurier
  • fåglar
  • flyttfåglar
  • ringmärkning
  • ornitolog
  • kor
  • ensilagebalar
  • traktorer
  • yrkesval
  • favorit-mat, färg,
  • mjölkrobotmaskin
  • sparpengar
  • headset
  • vattendjup
  • sommarboende
  • rymlingar
  • Hur att ställa frågor (öppna eller stängda)
  • rätten att avstå
  • regler för en speciell lek
  • färgval
  • trafikvett
  • människans släktskap med dinosaurier
  • hårdhudad skalle
  • Skara sommarland
  • badkruka eller inte
  • Hur går det när man släpper in nya kor bland de gamla?
  • busskort och busspengar
  • hemspråk
  • B-språk
  • SMARTklubben
  • strandvandring
Ja listan kan göras oändlig. Ibland när jag kommer hem kan jag fundera på vad jag egentligen har varit delaktig i för samtal och samtalsämnen. Vad diskuterade jag och med vem? De allra flesta samtal kommer jag ihåg men ibland kommer jag ihåg eleven och mig eller en annan lärare och jag i en speciell situation, men jag kommer inte ihåg vad vi samtalade om. Då undrar jag om jag inte var närvarande, hände det något, blev jag störd, vad fick mig att glömma just detta samtal? Om jag kunde skulle jag vilja räkna alla möten som jag gör under en arbetsdag. Hur många människor pratar jag med - ansikte mot ansikte, i grupp, i telefon, via mail, i chat, på blogg eller kanske Twitter? Är det 20, 50 eller kanske till och med 100?
Bild:Öpedagogen

Inga kommentarer: