10 augusti 2010

Att upptäcka bokstäver och ord - att vara nyfiken och genuint intresserad.


Jag har en liten kille som jag känner, han är 3½ år och så nyfiken och intresserad av allt som har med bokstäver och ord att göra. Hans mamma håller mig hela tiden uppdaterad på hur och vad han gör och funderar kring så det dimper ständigt ner en massa roliga och intressanta bilder, filmer och texter i min mobil eller i min mailbox. Det är så fantastiskt roligt att följa. Just nu utforskar han vilken bokstav olika namn börjar på. När jag träffade honom för några veckor sedan skrev han bokstäver för fullt på ett skrynkligt papper och talade om vilka namn som började på vilken bokstav:
  • L är mormors bokstav.
  • S är morfars bokstav.
  • M är min pappas bokstav och så din Marie.
Jag skulle vilja att den här lilla killen hade en mobiltelefon, då skulle jag överösa honom med bokstäver och ord flera gånger om dagen. Jag fascineras av nyfikenheten och intresset hos honom och samtidigt förfäras jag över att just detta verkar försvinna ju äldre barnen blir. Vad är det som händer på vägen?
Bild: Öpedagogen

Inga kommentarer: