07 augusti 2010

Alfapeta lite som du själv tycker

En regnig dag som denna åkte Alfapetet fram. Alfapet spelade jag redan som barn tillsammans med mina föräldrar och sedan dess är jag en inbiten korsordslösare.Om det har med Alfapetandet att göra vet ingen men att klura med bokstäver och ord är kreativt, fantasifullt och framförallt roligt. Vi var fyra runt spelplanen, vi klurade, skrattade, fnissade och var inte riktigt överens om reglerna. En förfrågan om regler skickades ut på Facebook och vips så hade vi reglerna för Alfapet inom loppet av några minuter. Jag var den som till slut fick ge mig, jag hade fel angående vad som gällde vid slutet av spelandet.

När jag sedan funderade på reglerna kom jag att tänka på hur vi kan använda Alfapet i skolan (och självklart hemma):
  • Lägg precis så som reglerna säger.
  • Lägg ord som är låter och ibland stavas lika på engelska eller svenska; bus - buss, cat - katt.
  • Lägg ord som har med matematik att göra; sjutton, bråk, vinkel
  • Lägg ord som är djur: katt, hund, ko, häst, spindel, tax
  • Lägg ord som har med historia att göra: kung, krig, pest, digerdöd
  • Lägg ord som har med din skola att göra: ......
  • Lägg ord som har med sommar/vinter/höst/vår att göra: bada, snögubbe, löv, vitsippa
  • Lägg bokfigursord: Emil, Pippi, Harry, Potter, dunderhonung, kappsäck, uggla
  • Lägg önskeord:
  • Lägg läskiga ord: spöke, blod, mord, spindel
  • Lägg blommor: ros, sippa, tussilago
  • Lägg frukostord: ägg, smörgås, fika, te, gurka, fil, flingor
  • Lägg fantasiord, ord som inte finns och som vill bli uppfunna. Berätta sedan vad de betyder: tebil, snukt, grauf, jikolin, retobut, Punktlista
Och ändra gärna reglerna: Ta tio bokstäver istället för sju och blanda svenska och engelska ord. Huvudsaken är ju att ni som spelar är överens innan ni sätter igång.

Det finns mycket som vi kan koppla till våra kursplaner när vi spelar Alfapet:
  • vi fantiserar med hjälp av språket,
  • vi använder oss av matematik när vi räknar och håller koll på poängen,
  • vi samarbetar,
  • vi diskuterar,
  • vi lyssnar,
  • vi lär av varandra,
  • vi slår i Svenska Akademins Ordlista
  • och mycket, mycket mer.
Vi som lärare kan sen sätta oss ner och lyssna till elevernas kunskaper under spelets gång eller varför inte vara med och Alfapeta och lyssna på plats.
Bild: Öpedagogen

6 kommentarer:

kimme100 sa...

Eller använd brottningsregler... ;)

/J

Cecilia Bengtsson sa...

Åh, jag blir inspirerad till att spela Alfabet och så mkt bra tankar kring hur det skulle kunna användas i undervisningen!

Öpedagogen sa...

Ja just det!!! Eller lägg ord som har med brottning att göra: Karelin, trikå, Nelson, blomkålsöra ... :)

Öpedagogen sa...

Ja, det är såå roligt. Och så kan vi lägga ord som har med bibliotek att göra: bok, lånekort, hylla, tyst, spänning, kärlek, fakta, teater, TV-spel, CD, DVD .... osv :)

Junitjej sa...

Jag bör genast inhandla Alfapet till min klass!!

Det hade varit roligt att få veta om vad du tycker om Björklunds förslag här: http://junitjejen.se/bjorklunds-forslag/
Kommentera gärna!!

Öpedagogen sa...

Ja, gör det! :)