17 juli 2010

Vän på Facebook, som lärare?

Läser med stort intresse Kristina Alexandersons blogg om Vän på Facebook, en komplicerad historia för lärare? GÖR DET DU MED!!!

Jag har tidigare varit väldigt noga med att skilja på mitt privata liv och mitt liv som lärare. Detta har med åren ändrats en aning. Självklart vill jag vara "Marie när jag är ledig och lärare när jag är lärare". Men det intressanta som Kristina skriver om är att vi kan vara närvarande lärare när vi finns på t ex Facebook eller Twitter. Just dessa plattformer är kanske det enda stället där eleven kan/vill/vågar kommunicera med sin lärare. Kristinas blogginlägg får mig verkligen att fundera så pass långt att jag nu har skapat mig ett Facebookkonto som eleverna kan vara en del av och som jag kanske kan utveckla till något mer som har med skolan att göra.

Att släppa in eleverna på min "privata FB-sida" är jag inte riktigt redo för - än. Jag gör ett försök med det nya FB-kontot och får se om eleverna vill och är intresserade av att lägga till mig som vän. Om det är "rätt eller fel" det återstår att se.
Bild: Öpedagogen

2 kommentarer:

Indriel sa...

Jag är så GLAD för att somliga av mina tidigare elever har lagt till mig på FB. Tänk att de vill ha kvar kontakten..det värmer! <3 Och eftersom vi inte har daglig kontakt längre så känns det helt ok att släppa in dem i min "privata sfär". Jag har ändå rätt bra "koll" på vad jag skriver på FB. Dvs. jag formulerar inte mig riktigt hur fritt som helst..Nepp. Det sparar jag till den mer anonyma bloggen.. ; ) Men det är bra att fundera på hur man vill ha det - som vanligt tänker du kloka tankar min vän!
KRAM!

Öpedagogen sa...

Det är ett bevis på att du betyder något för dig, du tog dig tid att vara nyfiken på dem. Jag gläds med dig. Kram tillbaks!