18 juni 2010

SIM-kort, appar och undervisning

Jag har köpt en ny mobiltelefon. Mobiltelefon? Nja, för mig är det mer en dator och kamera. Än så länge har jag använt den mest som dator istället för att enbart prata i den eller skicka sms/MMS. Jag håller på att lära mig och söker efter appar och har inte riktigt än insett vad jag ska ha "alla" appar till. Men vissa appar är väldigt intressanta och min lärarhjärna sätter genast igång. Tänk vad eleverna, nyfket och intresserat, skulle kunna använda mobilen och/eller med apparna:
  • Lära sig spela piano,
  • lära sig om stjärnbilder,
  • lära sig spela gitarr,
  • läsa engelska sagor,
  • navigera med hjälp av kompass,
  • räkna ut allehanda saker med hjälp av miniräknaren,
  • redigera bilder,
  • läsa Bibeln,
  • översätta,
  • läsa tidningar från hela världen,
  • navigera på olika kartor,
  • spela spel och använda logiskt tänkande,
  • titta på London och Paris tunnelbanenät,
  • läsa olika sorters recept,
  • utforska stjärnhimlen
  • och mycket, mycket mer.
Jag har undersökt det mesta här ovanför och det är vansinnigt intressant och roligt. Tänk vad mycket vi kan använda mobiltelefonen till i skolan. Ja, nu har inte alla elever telefoner där de kan ladda ner appar och använder sig av ett mobilt nätverk. Men tänk om det faktiskt var så. Tänk om skolorna i alla fall hade tillgång till trådlösa nätverk, så att elever som hade möjlighet kunde använda sig av sin mobil i undervisningen (eller bärbar dator), oavsett vilken mobil de har. Och kan vi inte använda de senaste funktionerna i mobilernakan vi i alla fall låta eleverna skriva texter och ta bilder som sedan kan användas i undervisningen.

Men då dyker kanske det allra största "problemet" upp. De flesta elever har tillgång till en mobil (oavsett årsmodell) men det är inte helt säkert att de har ett abonnemang eller ett kontantkort som de kan använda sig av. Tänk då om skolan skulle kunna tillhandahålla ett kontantkort. Bara att plocka ur elevens SIM-kort och sedan sätta i skolSIM-kortet. Då skulle vi kunna använda mobilen mer i undervisningen än vad vi kanske har möjlighet till idag.

Jag leker med tanken, det är ingen utopi eftersom mobiltelefonen öppnar upp för så många möjligheter i undervisningen. Jag fantiserar vidare och skulle önska att skolan/kommunen hade en hel, halv eller kvarts klassuppsättning av moderna mobiltelefoner. Tänk vad det skulle vara häftigt!
Bild: Öpedagogen

1 kommentar:

Tirsten sa...

Detta är verkligen något att fundera vidare kring... Vilka möjligheter!
/Tirsten