10 juni 2010

Kursplan, läroplan och bajsbrunt

Jag inser att kopplingen mellan att skriva blogg och att läsa i kursplanen/läroplanen är två sidor av samma sak. När jag skriver här kommer ofta kursplanen/läroplanen fram. Jag måste liksom se vad det är jag skriver om. Kanske borde jag skriva in kursplanens ord här i bloggen lite oftare - så att kopplingen mellan blogginlägg och kursplan/läroplan blir tydligare. Ja, ja, den som fortsätter att läsa här får se hur det blir med den saken, men att jag läser kursplan och läroplan ofta - det är ett som är säkert.

Ibland måste jag titta i kursplan/läroplan efter det undervisningstillfälle jag har haft tillsammans med eleverna. Det jag hade tänkt tog en ny vändning och/eller blev ännu bättre pga att eleverna var med och tyckte till.

Genom att delta i planering och utvärdering av den dagliga undervisningen och få välja kurser, ämnen, teman och aktiviteter, kan eleverna utveckla sin förmåga att utöva inflytande och ta ansvar. Lpo94

Jag har idag arbetat med 7-åringarna som jag får "låna" på torsdagarna. Det är roligt och väldigt lärorikt. Idag skulle vi fortsätta att arbeta med färgerna på engelska och då passade det bra att leka "Under hökens vingar" (Ja, så heter det på Gotland. Där jag kommer ifrån, eller kanske rättare sagt på min tid hette det Höken under vingarna). Jag hade alltså tänkt att vi skulle träna på blue, red, green, white, yellow, purple, black, grey osv. Men ganska snabbt tröttnade eleverna på dessa färger och ville hellre säga lite mer fantasifulla färger på engelska:
  • bajsbrun

  • reflexgrön

  • snorgrön

  • trädbrun

  • vinröd

  • stålgrå

  • trädgrön

- Visst, sa jag och vi fick bl a det stora nöjet att lära oss vad bajs heter på engelska - till elevernas stora förtjusning och den fantastiskt roliga och fnissiga färgen pink kom också till användning. Så kursplanens syfte och karraktär i engelska, att utveckla en allsidig kommunikativ förmåga har i alla fall använts idag.

Vid middagsbordet pratade jag om detta och min dotter talade om att precis så var det när hon var liten. Hon och hennes kompisar ville inte heller använda trista basfärger utan fantiserade hejvilt om allehanda nyanser av röd, blå, grön, brun...
Bild: Öpedagogen

Inga kommentarer: