09 juni 2010

Det är mkt lättare att snacka med alla här



Inspirerad av IT-mammans inlägg igår var jag bara tvungen att pröva Twiducate idag och jag "lånade" en klass av en annan lärare. Vi hade en blandning av TodaysMeet och Twitter i klassen och det blev en succé. Vi utgick från en enkel frågeställning som eleverna skulle svara på, därefter skulle de kommentera någon annans inlägg och till sist var det fritt fram att skriva om precis vad som helst. Eleverna var engagerade och insåg att det fanns fördelar att kommunicera på detta nya sätt. Här är några elevreflektioner:
  • Man kan prata mer lätt än att säga något inför klassen.
  • Att man får säga vad man tycker.
  • Det är mkt lättare att snacka med alla här
  • Jag tycker det är en jättebra sida =D
  • Det blir lättare att säga något och det är lite roligare typ.
  • Man behöver inte tala högt.
  • Det är enklare än att prata inför klassen :D å så får man bättre svar.
  • Man kan skriva ut och sånt och som man inte vågar säga i klassen.
  • Det kan bli pinsamt att sitta och prata i grupp.
  • Det är lättare att säga vad man tycker här än att säga saker högt för klassen.

Det var intressant att se att eleverna kom på att de kunde låna tankar och idéer av varandra - Hur gör mina kompisar? Vad skriver de om? Samtidigt som jag hörde hur det bubblade av intresse och nyfikenhet hos eleverna blev jag också lite fundersam över att de tycker att det är så "läskigt" att prata med och inför sina kompisar. Genom elevernas reflektioner fick jag det bekräftat att det känns skönt för eleverna att få komma till tals på ett mer "anonymt" sätt. Det innebär att vi i skolan måste hitta andra vägar än att enbart låta eleverna redovisa högt inför mindre eller större grupp.

När vi hade gjort detta fick de elever som var intresserade pröva Glogster. Även här blev det stort engagemang och fina posters.Fram för lite web 2.0 i skolan!

Till sist; Min kollega blev eld och lågor när kollegan själv såg hur eleverna agerade och skulle till hösten ordna ett eget konto :) Jag berättade att man även kan använda Twiducate på t ex föräldramöten.
Bilder: Öpedagogen

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar!

/Joachim

Janne (flumpebloggen) sa...

Jag satt i en telefonkonferens i helgen, parallellt med att vi var inloggade på en chatt. Jag sade knappast mer än "hej" och "hejdå" i telefon, men var väldigt aktiv på chatten, medan andra var precis tvärtom.

Jättebra tips! :)

Alex sa...

spännande. jag funderar på om det ändå är värt att återkoppla med någon liten muntlig diskussion om några anonyma utvalda tankar. Det är så viktigt att kunna tycka saker i dagens samhälle och att kunna uttrycka sig på många olika sätt. Twiducate ser jag som en tillgång - en igångsättare och materialinsamlande! toppen!

IT-mamman sa...

Vad roligt att läsa att ni provade!! Och att det blev så lyckat!
Tycker det visar att man inte alltid måste ha gått kurs i allt för att våga prova. Med en engagerad pedagog som har ett klart mål, blir det oftast bra. Om man har en tanke med det. Precis som du har.
Tack för ditt inlägg om det!
Kram!