27 juni 2010

Allvarligt farligt.

Ska det behöva vara så här?
Det är farligt allvarligt!

Den här texten kanske handlar om dig, om mig eller någon annan som arbetar i din närhet - i skolans värld. Jag pratar om lärare, förskollärare, rektorer, IT-pedagoger, skolchefer, barnskötare, måltidspersonal - ja de som arbetar med barnen, eleverna och studenterna. Jag pratar om de som brinner för sitt jobb, tycker att det är intressant, vill vidareutveckla sig, eleverna och den svenska skolan. De vill veta mer, är nyfikna och har vågat göra nytt.

Jag har hört alldeles för många av dessa personer säga:

JAG TVEKAR.
KAN JAG VERKLIGEN?
JAG ÄR OSÄKER.
JAG HAR GÅTT IN I VÄGGEN.
JAG ÄR UTBRÄND.
JAG ÄR INTE MIG SJÄLV LÄNGRE.
JAG KOMMER INTE IHÅG VANLIG ORD LÄNGRE.
VAD ÄR DET SOM HÄNDER?

De här personerna behövs, de är viktiga. Barnen, eleverna och studenterna behöver dem.

Vad är det som händer? Är det farligt att vara nyfiken och våga göra nytt i den svenska skolan, år 2010?

Inga kommentarer: