12 juni 2010

Ah, vad är väl en bal på slottet....


Iklädd den klassiska serveringsutstyrseln - vit blus och svart nedtill fick jag på avstånd beundra alla festdeltagare. I vackra klänningar, fantastiska håruppsättningar, kostymer och hårgelefrisyr, skred de in. Par efter par satte de sig till bords, där kandelabrarna gav den där fantastiska feststämningen och konversationerna mellan paren satte genast igång. Efter en trerättersmeny blev det dans. Det dansades vals, foxtrott och bugg. Jag fick stå på avstånd och beundra. Jag försökte till och med bjuda upp en av festdeltagarnamen men han tackade artigt nej för han skulle dansa nästa dans med förvald bordstjej som just för tillfället dansade med en annan kavaljer. Jag kände mig en aning avspisad och fick fortsätta att ensam stå och se hur dansparen virvlade runt på dansgolvet, svettiga och skrattandes. Efter ett par danser knackade någon på min rygg:

- Får jag lov, sa han som tidigare tackat nej till min förfrågan.
- Ja, gärna, sa jag och vi gled ut på dansgolvet, dansandes foxtrott. Jag inspekterade honom noggrannt; vit skjorta, guldslips med svarta stjärnor på, svarta byxor, välkammat hår och trevliga ögon - en mycket stilig och trevlig gentleman. Nästa dans var bugg och vi buggade loss, det var fantastiskt trevligt och roligt.

Servitrisen fick till slut möjlighet att dansa med en av festens gentlemän och jag kände mig lyckligt lottad. Vi hade det så trevligt tillsammans, denna stiliga gentlemannen, 6 år och förskoleklassbarn och så jag.
Bild: Öpedagogen

1 kommentar:

IT-mamman sa...

Hi, hi! Vilken avslutning på inlägget! Så bra! :) *ler*