23 maj 2010

xtranormal



Efter två dagar på Framtidens lärande är jag full av inspiration! Det fullkomligt spritter i mig. Att få möjlighet att lyssna och inspireras av andra ger ringar på vattnet åt den egna undervisningen. Det har varit helt fantastiskt inspirerande att möta de människor som man än så länge enbart har mött på Twitter eller i bloggvärlden.

På Teachmeet fick jag möjlighet att lyssna på @sportsofia och @hedram då de presenterade xtranormal. Ett lysande program där eleverna får skriva in engelsk text som sedan omvandlas till animerad film. De kan sedan ändra kameravinklar, uttryck, lägga till bakgrundsljud och mycket mer. En annan bra sak är att eleverna kan lyssna hur de skriver, i och med att karraktärerna säger det som skrivs. Marie Linder har skrivit om det tidigare och säkert fler med henne, t ex Ugglemamman. Idag har jag satt mig ner och gjort en kort film. Den är bara början till något mycket roligare: Då eleverna får möjlighet att göra egna dialoger, instruktioner, reportage eller... ja precis vad som helst.

Inga kommentarer: