24 maj 2010

Wow!

... och så fick jag då möjlighet att introducera xtranormal för eleverna idag. Jag följde en elev med stort intresse. Eleven fastnade direkt och satt djupt koncentrerad under större delen av dagen med programmet. Eleven ordnades med stavning, ljudeffekter och kameravinklar. Det prövades för fullt. Inte någon gång var det tråkigt eller ointressant. Det var: JAG KAN, JAG VILL, JAG VILL, JAG VILL OCH JAG VÅGAR! Nyfikenhet och entusiasm studsade omkring i klassrummet. Ögonen glittrade ikapp med datorskärmens flimmer då filmen växte fram. När sedan filmen visades upp för de elever som inte alls hade fått pröva på var lyckan fullkomlig för eleven som hoppade upp och ner innan visningen och var så pirrig.
- Du får prata, jag är så nervös, sa eleven till mig.
Kompisarna tittade med stor behållning på filmen och sedan bröt det ut:
- JAG VILL, JAG VILL, JAG VILL OCKSÅ, HUR GÖR MAN, VAD HETTE SIDAN.

Jag är helt övertygad om att flera av eleverna sitter hemma på sin kammare och producerar filmer för fullt, just nu. Jag hörde till och med en elev som sa att så fort korna var utsläppta så skulle eleven gå in och göra en film. En annan sa att det skulle produceras film då eleven befann sig på fritids. En annan sa att "Ge hit en engelskaläxa så gör jag det som film".

Jag säger bara: WOW! Och så säger en del att skolan är tråkig. Jag kan inte hålla med. Och filmen då? Jo här är den och som sagt, det lär nog inte bli den sista:

4 kommentarer:

Indriel sa...

Den lektionen hade jag g ä r n a varit med på!!! Det verkar ju hur kul och inspirerande som helst :) All kunskap bara "slinker in" i skallen medan man har kul med knåpandet...Mäkta bra pedagogik. Härligt!

Öpedagogen sa...

Japp, precis så är det :)

Sandra Wissting sa...

Fantastiskt bra! Jag är också jättesugen på att prova.

Öpedagogen sa...

Gör det! Alla elever hoppar inte i taket men de flesta lyfter hur lätt som helst ;)