10 maj 2010

Marie kastade pinnar och ekollon och löv i huvudet på mig


"....och Marie kastade pinnar och ekollon och löv i huvudet på mig". Eleven skrattade gott när eleven skrev denna mening i sin loggbok.

Taget ur sitt sammanhang låter meningen alldeles förskräcklig - tom så allvarlig att jag definitivt skulle kunna bli anmäld.

Sätter vi in meningen i sitt rätta sammanhang var det desto roligare och ett initiativ från eleven som skrivit meningen. Först en kort promenad i skogen för att hitta redovisningsprylar (pinnar, ekollon och löv, allt för att gestalta när Tor slår hammaren på jätten Skrymers/Utgårdalokes panna). Under redovisningen fick både eleven och elevens kamrater sig ett gott skratt när läraren (jag) släppte (observera att jag inte kastade) pinnar, ekollon och löv i huvudet på en elev. Och jag log jag med där jag singlade ner löv, släppte ekollon - plopp, plopp, plopp och en och annan liten fin gren så där lagom försiktigt i huvudet på eleven.
Med andra ord - det är alltid väldigt viktigt att sätta ord och meningar i sitt rätta sammanhang - annars kan det bli väldigt tokigt.
Bild: Öpedagogen

Inga kommentarer: