27 maj 2010

Klassuppsättning

Klassuppsättningar av böcker finns det en hel drös av i skolorna, både i klassrum och i materialrum. Böckernas årgång skiftar kanske från tidigt 60-tal till dags datum. Hur mycket klassuppsättningarna används har jag ingen aning om. Men de känns en aning dammiga kan jag tycka.

När jag var på Framtidens lärande fick jag också höra talas om klassuppsättningar - men det pratades inte om böcker utan om digitalkameror. Jag hajade till när Joachim Thornström berättade om en skola i Ystad som hade en halv klassuppsättning med digitalkameror. Lätt att dela ut till eleverna och sedan låta dem fotografera och göra presentationer med bild och ljud. Jag skuttar till en aning, klappar händerna och ler stort och inser att det är helt rätt tänkt. Med tanke på det utvidgade textbegreppet är denna Ystadsskola inne på helt rätt spår.

Fram för fler klassuppsättningar med digitalkameror och Go Ystad Go!!!

1 kommentar:

Heléne sa...

Håller fullständigt med. Nu lobbar jag för fler kameror i skolan. Först och främst en i varje klass, vilket inte är en självklarhet överallt. Men nästa steg är fler, fler, fler. Ordet klassuppsättning är ett ord jag inte gillat, men i och med Framtidens lärande fick det en ny dimension.