21 april 2010

Tidslös

Tänk dig att du inte har någon tidsuppfattning och svårt att komma ihåg de där sakerna som ska göras. Att aldrig veta när du ska gå till skolan eller jobbet, att missa det där Tv-programmet som du har sett fram emot hela veckan, att glömma bort din livsviktiga medicin vid en viss tidspunkt, missa bussen eller att inte veta hur länge 30 minuter är...

Jag har svårt att förstå hur det är. Det går nog inte att förstå men jag inser att en person som är i denna situation måste ha ett modernt hjälpmedel för att klara av sin vardag. Tänk dig då att få ha tillgång till en mobiltelefon med specifika applikationer i den och använda telefonen som ett kognitivt hjälpmedel. Med mobilen i fickan så är detta tidslösa tillstånd inte längre lika tidslöst.

Igår var jag på Workshop på Skoldatateket. Anna-Karin Bergius, VD på Comai presenterade MemoComai och ChronoComai, en slags kalenderfunktion med SMS-feedback och tidshjälpmedel som installeras i din mobiltelefon. Jag tycker det verkar mycket intressant och en fantastisk möjlighet för den person som är "tidslös". Jag vill med detta blogginlägg få er andra att i alla fall veta om att detta kognitiva hjälpmedel finns. Visst är detta lite reklam, men intressanta saker tänker jag definitivt föra vidare.

3 kommentarer:

Anne-Marie Körling sa...

Det är nästan svårt att tänka sig tidlösheten,A-M

Niklas Ö sa...

"Jag har inte tid" får en helt ny innebörd :-D

Öpedagogen sa...

Ja verkligen - men skrattet fastnar en aning med den nya betydelsen. Tänk att inte ha tid - också det en ny betydelse.