11 april 2010

Plis, plis!!!


Jag har förmånen att arbeta med ettor ibland. Det är fantastiskt roligt för de yngre barnen är så spontana. För flera år sedan köpte jag fingerdockor på IKEA och de har hängt med och haft olika uppgifter under årens lopp i olika klasser. Just nu går dessa dockor under namnet "Vännerna". De kommer ibland på besök och de förstår bara engelska. Inte ett ord svenska kan de lära sig, envisa som bara den vill de bara använda sig av engelskan.

Det var nu längesedan som Vännerna var och hälsade på oss. Eleverna har frågat och undrat när de ska komma nästa gång och jag har sagt att eleverna får skriva brev till dem så kanske de dyker upp. Innan påsklov var det två elever som skrev varsitt brev. Först ville de inte skriva eftersom de själva inte ansåg att de kunde, men jag sa att skriv de ord ni kan på engelska och resten på svenska, så hjälper jag er att översätta.

En liten förklaring till ordet "kiss" i hjärtat här ovanför behövs: Vi håller på att lära oss färgerna på engelska och när vi kommer till färgen rosa, vet eleverna att det har något med kiss att göra, men de är inte riktigt säkra på hur det nu hänger ihop. Så förslagen har varit flera: kiss, piss och pink. Vi skrattar hjärtligt varenda gång vi kommer till färgen rosa. Så ordet "kiss" har betydelsen rosa här =)

4 kommentarer:

Indriel sa...

Åh dessa kloka, ljuvliga ungar... : )
Det är i sanning en Lycka att du får ha dem nära dig varje dag!

Öpedagogen sa...

Ja, sannerligen. Tur att jag valde helt rätt jobb :)

Annica sa...

Helt fantastiskt! Det var ju klockrent. Förutom det där med kiss =) hahahha hur roligt som helst.

Nu är det väl ändå dags att "venerna får koma hem, plis" när de fått så fina brev.

Snacka om att ljudningstekniken sitter iaf!!!

Öpedagogen sa...

Absolut, de kommer på torsdag, men det vet inte de små vetgirirga förrän imorgon =)