16 mars 2010

Nationella proven, år 5

Efter att ha arbetat med den skönlitterära texten i de nationella proven i svenska, år 5 kom eleven fram till mig och sa:

- Jag vill läsa den här boken! Jag fick ju veta så lite, det var ju bara två sidor att läsa.
- Då kollar vi om den finns i biblioteket, svarade jag.

Tyvärr fanns den inte där, men en beställning är gjord.

Efter detta korta samtal funderade jag vidare på hur vi läser högt för eleverna. Är det enbart meningen att vi ska läsa en hel bok som högläsning, från början till slut eller ska vi läsa några sidor i en bok här och några andra sidor i en annan bok? Om vi gör så får eleverna ett smörgåsbord av böcker och dess texter. Det i sin tur kittlar deras lust och nyfikenhet att vilja läsa mer.

Ja, jag tror att vi borde läsa lite mer korttexter.

Inga kommentarer: