24 mars 2010

Motivera elever, är det svårt?

Att motivera elever är inte så svårt, bara de får arbeta med något som de själva har intresse av. Och om man går till sig själv är det inte så svårt att förstå. Jag vill göra saker och lära mig nytt om sånt som intresserar mig, det jag inte är intresserad lägger jag gärna åt sidan.

Jag har en elev som igår kom på vad eleven ville arbeta med. Visst sa jag. Igår började eleven att fundera, idag kom eleven bärandes på en hel hög med böcker som tagits med hemifrån. Nu skulle det tas reda på både det ena och det andra. Engagemanget var och är på topp! Det eleven håller på med uppfyller flera av de strävansmål som finns i biologi och svenska. Jag tror vi skulle ta tillvara mer på intresset, engagemanget och nyfikenheten som finns hos våra elever - och det tycker nog eleverna också.

Jag har lärt mig av en klok pedagog att aldrig säga nej när eleven frågar: "Kan jag.....?", "Får jag....?" - mer av sådant i skolan.

Inga kommentarer: