02 mars 2010

Matematikpåse

På förskolan där jag arbetar har barnen möjlighet att låna med sig bokpåsar för att lätt kunna umgås med språket och därmed utveckla sitt språk tillsammans med föräldrar eller syskon i hemmets lugna vrå.

Jag önskar att det bredvid dessa bokpåsar hängde matematikpåsar. Dessa matematikpåsar skulle innehålla matematiska övningar som barnen kunde göra tillsammans med föräldrar eller syskon och på så sätt utveckla det matematiska språket där det hör hemma - HEMMA! -

Matematik är ett kommunikationsämne - vi borde kommunicera matematik mera med våra barn eftersom matematiken finns precis där vi befinner oss, här och nu, där och då.

6 kommentarer:

Guldlock sa...

Kul att läsa och det gav uppslag till många olika tankar gällande språkutveckling på ett lekfullt sätt och hur vi i förskolan kan få med föräldrarna som är den verkliga resursen.Detta ska jag ta med mig när jag it fortbildar alla förskolepedagoger i Södertälje, där jag arbetar som e-mentor. Tack!

Öpedagogen sa...

Kul att mina tankar kommer till användning. Hör gärna av dig om hur det fortlöper.

L sa...

Lura lite på det här med mattepåsar och fudera ut förslag :) Ta med barnen i det hela och testa. Det låter jättespännande tycker jag!
//Linda på pedagogiska kullerbyttan

Öpedagogen sa...

Vi kanske skulle kunna fundera tillsammans. Jag vet också att det finns en artikel i Nämnaren som kom ut i höstas. Där finns det inspiration att hämta för den intresserade.

Lilla systern sa...

Det finns en bok som heter "Den magiska matematikpåsen" den ges ut av Sama förlag. Jag tyckte den var bra att ha som förslagsbank. Riktar sig mot barn i åldrarna 4-8.

Öpedagogen sa...

Tack snälla för tipset, den vill jag gärna läsa =)