21 mars 2010

Kommunicera, samarbeta och delge


Jag ska prata om sociala medier för föräldrarna i vårt skolområde. Det är en ny situation för mig - inte sociala medier men att prata om dem. Det ska bli en intressant kväll. Jag funderar och planerar. Jag har läst bloggar och tidningsartiklar, tittat på filmer från YouTube, skickat några mail och fått svar. Allt för att få en bred bild om vad sociala medier kan vara och innebär.

Jag har jag hittat tre ledord för sociala medier då jag botaniserat i dem - kommunicera, samarbeta och delge - att mötas. Kanske inget nytt men orden har blivit väldigt tydliga för mig då jag planerat denna kväll. Vilken enorm resurs de sociala medierna är i vår personliga utveckling och en absolut självklarhet. I veckan som gått har jag hittat några tidningsartiklar kring sociala medier, artiklarna kommer från DN och Gotlands Tidningar:

  • "Nu siktar flera svenska spelutvecklare in sig mot sociala nätverk". (DN)
  • "Nyligen rapporterade DN om "Idol"-skaparen Simon Fullers nya tv-koncept, där deltagarna i en dokusåpa kommunicerar med tittarna på Facebook och Twitter. Svenska tv-produktionsbolag har redan liknande planer". (DN)
  • "Människor vill kommunicera med varandra så obehindrat som möjligt. Det kommer att genomsyra all form av underhållning och media framöver". (DN)
  • "Att som företag vara engagerad i sociala nätverk som Facebook, Twitter och på bloggar är enligt många inte längre en kul möjlighet. Det är en tvungen nödvändighet" (GT)
  • "När det var lång kö till vår kundtjänst och när vår hemsida var seg som sirap för att så många var inne för att söka information, då var Twitter jättebra för oss. Vi kunde ge våra kunder svar snabbt, och kunderna kunde också komma med åsikter, berättar Katarina Nyman på SJ". (GT)
  • "Effekten blir en egen webbnärvaro, mer service och bättre dialog med kunden, resonerar Erica Zandelin från Scania". (GT)
  • Vår målgrupp använder sociala medier och då måste vi också använda sociala medier. Vi skulle inte vara ett intressant lärosäte om vi inte visade att vi fattar vad det handlar om, säger Susanne de Paulis på Högskolan Gotland": (GT)
"Vår målgrupp använder sociala medier, det måste vi också göra". Högskolor och universitet är med på banan, är grundskolan det?
Bild: Öpedagogen

Inga kommentarer: