29 mars 2010

Föräldragensvar på Socialamediekvällen

Om det inte redan har framgått på Twitter och FB så hade jag ett föräldramöte om Sociala medier i torsdagskväll. En mycket givande kväll och det var roligt att föräldrarna var så intresserade och såg det positiva i att använda sociala medier - både i skolan och hemma.

Det här mailet låg i min mailbox i morse:

Hej
Det var intressant och höra hur du använder sociala medier i jobbet och hur mycket positivt som finns. Sanningen är att vi vuxna är rädda för det vi inte känner till, barnen däremot söker sig till det nya spännande och okända. Inga föräldrar vill att de hamnar i den ”kriminella delen av staden” och inga föräldrar vill att de hamnar i den ”kriminella/ negativa delen av det sociala medier” – därför blev jag sugen på att testa sociala medier. Jag vill (måste) se vad det är barnen söker sig till. Bra med spelreglerna, och för att jag ska kunna sätta dem för barnen, så måste jag själv känna till miljön.
Jag har bl a varit inne och testa twitter. Inte med så jättestor succés, men jag ska kämpa vidare. Ska sätta mig med lite kompisar och se om vi redar ut och skicka en tweed.
Jätte bra kväll.

Den här föräldern förstod vad det hela handlar om och att man som förälder måste ut på nätet för att få en förståelse för vad som händer där och utifrån det bilda sig en egen uppfattning om hur att gå vidare.

Heja dej, kloka förälder =)

Inga kommentarer: