26 mars 2010

Får jag säga något på engelska?

Jag har förmånen att arbeta med elever i år 1 ibland. Det är väldigt stimulerande. De är så spontana och fulla av nyfikenhet - det liksom bubblar i dem. I veckan som gick hade jag engelska med dem och vi arbetade med färger och siffror. Efter en liten stund är det en elev som frågar:
- Får jag säga något på engelska?
- Visst sa jag.
- A bottle of champagne, sa eleven.
- Jaha, är det någon som vet vad det betyder, undrade jag.
Nej det var ingen som visste, så jag frågade eleven:
- Vet du vad det betyder?
- Nja, det har något med champagne att göra.
- Ja, det betyder en flaska champagne, berättade jag och undrade var eleven hade lärt sig det.
- Det har jag lärt mig på Kalle kunskap, mitt engelskaspel på datorn.

Ja, så kan en engelsklektion utveckla sig. Jag tycker det är helt fantastiskt underbart!

Inga kommentarer: