30 mars 2010

Arbetsolust


En lärarkollega - på en helt annan skola än där jag arbetar - har tappat lusten för sitt arbete.
- Nä det är inte roligt längre, hör jag kollegan säga. Jag bara gnetar och stretar på.
- Hur kommer det sig? undrar jag.
- Vet inte, det är bara inte roligt längre. Jag vill göra något annat, men vet inte vad.

Vad är det som händer när lusten inte infinner sig längre? När eleverna blir jobbiga, allt känns hopplöst, skolbyggnaden liksom lutar och skuggar den väg där man går och man vill helst springa och gömma sig. Vad som helst, bara man inte befinner sig inom skolans väggar? Ja, det kan ju vara precis vad som helst som är orsaken till detta men jag tycker det känns en aning sorgligt att någon ska behöva känna så över sitt arbete.

Och tänk vad olika det kan vara, så här skrev jag häromdagen.

Inga kommentarer: