22 februari 2010

SMARTboard skapar nyfiket intresserade elever

Äntligen är jag igång med SMARTboarden igen. Det känns lite stapplande. En hel termins frånvaro från SB gör att jag känner mig en aning ringrostig - men jag är på G.

De som inte alls känner sig ringrostiga är eleverna - de är nyfiket vetgiriga. Dörren till klassrummet öppnas titt som tätt och nyfikna ögon suktar efter tavlan. De kommer in och tittar, känner och funderar tillsammans med oss andra som SMARTboardarbetar. Kan vi få? Kan vi använda? En eller flera elever använder nu SMARTboardtavlan till det mesta - lek, rit, kladd, presentationer, spel, internet, klura, lyssna, fnissa, pröva och ... ja säg vad tavlan inte används till.

Medan eleverna gör allt som jag beskriver här ovan, funderar jag. Man kan lätt bli "bländad" av SB och undra vad man ska göra med den och alla häftiga finesser. Vaktmästaren som tittade in gjorde stora ögon och började prata om svarta tavlans utveckling till dagens SB. SB är precis som allt annat i skolan - ett hjälpmedel. Vad vi ska använda den till avgör vi pedagoger som har vårt uppdrag i kursplaner och läroplan att relatera till. Men jag ser en stor vinst av att eleverna är nyfikna och tycker det är kul. För SB måste vara elevernas arbetsredskap lika mycket som lärarnas. Och oavsett om man är lärare eller elev - vem vill inte lära sig nytt när man är nyfiket intresserad?

Inga kommentarer: