02 februari 2010

Öppna frågor om bebisar

Då jag inte är klasslärare detta läsår har jag förmånen att ibland få göra inhopp i andra lärares klasser, idag var en sådan dag under en mattelektion. Som jag tidigare har skrivit här är jag mycket intresserad av öppna frågor (som jag håller på lär mig om) och jag hade så en mattelektion med fokus på den öppna frågan.

Under en dag på barnavårdscentralen blev 10 bebisar vägda. Tillsammans vägde bebisarna 53 kg. Hur mycket vägde varje bebis?

Eleverna fick arbeta i grupp eller i par och lösningarna var lika många som det fanns elever, här kommer några: 7 barn väger 5 kilo och 3 barn väger 6 kilo, 10 bebisar väger 5,3 kg, 7+7+7+7+7+7+7+2+1+1 (här blev det diskussioner om bebisar kan väga 1 kg), 4600g+5400g+5100g+5800g+5200g+5700g+5200g+5900g+5300g+4800g och 5300g/baby.

Det som sedan var intressant var att de här eleverna inte är så vana att delge sina mattetankar med sina klasskamrater. Alla fick berätta vad just de hade kommit fram till och sist kom elevreflektionerna i skriftlig form (som jag anser blir mer och mer viktiga ju mer eleverna får reflektera):
  • Det var bra att lyssna på en kompis, jag lärde mig mer då.
  • Jag har inte lärt mig något för jag kunde allt.
  • Det var bra att lyssna på kompisarna.
  • Det var intressant alla tänkte på nästan helt olika sätt.
  • Jag har också lärt mig öppna frågor att öppna är att det finns flera svar.
  • Det gav mig inget att lyssna på kompisarna.
  • Det var inte så roligt för jag kunde det redan.
  • Jag lyssnade på XXXXX hon är bra på sånna uppgifter.
  • När vi lyssnade på kompisarna så lärde jag mig andra sätt att räkna.
  • Jag har lärt mig att det är lättare att klura mera på frågan när man har nån att diskutera frågan med.
  • Det var roligt för det var klurigt.
  • En öppen fråga har flera svar.

Mina reflektioner är:

  • Eleverna kom fram till att om man dividerade 50kg /10 så blev det 5kg/barn, men sedan gick det inte att dividera 3/10.
  • Eleven frågar: Får man kontrollera med miniräknare?? Absolut!, svarar jag. Varför måste eleven be om lov för att få använda miniräknaren?
  • Vi kom i tidspress vilket gjorde att vi fick hasta på på slutet - inte bra.
  • Jag kunde ha samlat in elevernas lösning och sedan visat dem på SMARTboarden.
  • Eleverna kunde ha förtydligat sina svar genom att skriva OCH berätta hur det hade tänkt. Nu berättade de bara.
  • Utifrån elevernas lösningar och frågor hittar jag nya saker att undervisa om.

2 kommentarer:

Lise-Lotte sa...

Hej
Jag har en blogg om studier. Jag blir klar som studie- och yrkesvägledare i juni och startade en blogg om studier för ett tag sen.

Skulle vara intressant att veta vad en lärare tycker om den?

Anonym sa...

Spännande att arbeta med öppna frågor även med de yngre åldrarna. Jag tror det är jätteviktig del i undervisningen // Jörgen