17 februari 2010

Jag och eleverna lärde oss nytt om siffror och division idag

Vi lärare tar alldeles för mycket för givet (jag har skrivit om det förut). För att få syn på elevernas kunskaper måste vi också prata med dem, lyssna in vad de kan, förstår och vad de behöver hjälp med. Eleverna i sin tur måste få sätta ord på sin kunskap, lyssna till kompisarnas kunskaper och stöta och blöta den nya kunskapen med sin egen.

Idag räknade vi division. Jag hade skrivit upp flera tal på tavlan 376/4, 656/6 osv. Sedan fick eleverna först lösa dem själva och sen löste vi talen tillsammans, eleverna fick berätta högt hur de tänkte när de löste talen. Det var intressant att höra hur de tänkte, vilka strategier de använde sig av och hur de ibland räknade fel och hur de då gjorde för att hitta rätt väg tillbaka. När talet var löst ställde jag en fråga:

- Det här talet, vad kan det vara i verkligheten?
- Ehhhhhhhhh?, svarade eleverna.
- Jo de här siffrorna är ju något som kan finnas här i skolan, hemma, i en saga, i affären, på motorcrossbanan osv.
- Hur då menar du?, undrade de.
- Ta 376/4 t ex. Det skulle ju kunna vara att det fanns 376 tennisbollar som ska paketeras i rör där det får plats fyra bollar i varje rör. Hur många rör behövs det till alla bollarna? Eller det fanns 376 kronor och pengarna skulle delas lika mellan Anna, Bella, Cissi och Danielle. Hur mycket pengar skulle varje tjej ha.
- Jaha, menar du så, sa eleverna.

Och så gick vi vidare till nästa tal och löste det tillsammans och sedan fick eleverna komma med förslag om vad det kunde vara i verkligheten och då kom de med massor av förslag om ölburkar, motorcrossar, sju små dvärgarna och mycket mer.

Jag fick syn på något nytt idag: elevernas divisionkunskaper och tankar kring division medan eleverna fick syn på att siffror i matteboken eller på whiteboarden representerar något. Det är inte hemliga, mystiska eller helt obegripliga tal och siffror tagna helt ur luften. Det finns ett samband mellan matematiken och det vi gör utanför skolan.

1 kommentar:

charlotta sa...

Fint initiativ! En nyttig tankeställare.
Ja, ibland måste vi nog, precis som du gör här, tala om det självklara som kan verka så självklart att vi glömmer bort det. Lektinen efter behöver vi inte prata om det längre, inte förrän vi glömt bort det igen ...