18 februari 2010

Det var det där med språket...

Jag frågade om eleven kunde uppskatta hur många gånger eleven hade hoppat.
- Ungefär 90 gånger, svarade eleven.
Oj, tänkte jag tyst för mig själv. Eleven hade ju hoppat ungefär 10 gånger, elevens uppskattning låg långt från det svar jag hade förväntat mig.
Sedan tänkte jag bara mer och mer på det där som eleven hade sagt tills jag förstod.
DET VAR JU JAG SOM HADE TÄNKT OCH SAGT HELT FEL OCH ELEVEN HADE FULL KOLL.

Jag hade menat hur många omgångar som eleven hade hoppat och eleven hade tänkt hur många gånger (precis det jag hade sagt, men faktiskt menat något helt annat). Eleven hade hoppat 9 skutt varje gång, ca 10 omgångar .... och hur många hopp blir det? Jo, ca 90 hopp.

Det var ju det där med språket, hur man uttrycker sig, vilka ord man väljer.

2 kommentarer:

weronica sa...

Härlig reflektion! Vem är egentligen rätt person att döma vad som är rätt eller fel överhuvudtaget? Vi borde oftare låta oss inspireras av barnens friska tankegångar...

Öpedagogen sa...

Håller med! =)