23 februari 2010

Bloggprat

Eleverna och jag har bloggpratat idag. I höstas startade jag igång en blogg som jag tänkte att eleverna ville skriva i. Jag hade tänkt att de kunde reflektera där, skriva vad de lärt sig, hur de lärt sig och andra tankar kring skolan. Det gick bra i en månad, sen rann det liksom ut i sanden. Jag som hade tänkt att vi skulle ha den där bloggen så att eleverna fick skriva till någon mottagare och att föräldrar, kompisar, mostrar, fastrar och andra nära och kära kunde läsa om hur skolan är idag. Så blev det inte - bloggen har inte varit igång sedan i september. Jag tyckte det var trist, kände en uns av misslyckande. Jag själv har ju haft ett sådant utbyte av bloggandet - lärt mig oerhört mycket och har knutit många värdefulla kontakter. Ni kanske märker vad jag skriver hela tiden, jag, jag, jag, jag, jag. Jag glömde bort eleverna i mitt tänk. Jag frågade aldrig vad de ville, hur de ville göra, varför de ville. Jag tog för givet.

Så idag tog vi och tittade på andra elevbloggar - Backaboken, Boktokar och Superklassen. Vi läste, lyssnade och tittade hur de hade gjort. Vi diskuterade mottagare, syfte med en blogg, vilja att skriva eller ovilja. När vi läst, inspirerats och sett många bra exempel till vad man kan ha en blogg till, beslutade vi oss för att ta nya tag och försöka börja skriva igen. Idag blev det vi, vi, vi.

Nu får vi se hur det går med bloggen. Jag har frågat eleverna om det är okej att tala om att den finns och det tyckte de. Så här får ni adressen och kommentera gärna, det hade varit roligt om de kunde få gensvar i början av vårt andra försök. http://elevtankar.blogspot.com

VÄLKOMNA!

2 kommentarer:

Författaren Henrik V sa...

Bloggar som stöd i undervisningen. Ja, det är bland annat sådant dynamiska lärare använder.
Just nu debatteras ämnet historia som är inte romanen ÖDELAGDs huvudämne eftersom Helena Winberg är lärare i sv och eng för åk 7-9. Men det finns kommentarer från författaren och från huvudpersonen Helena som kan vara värda att läsa.www.fonemforlag.se/nyheter/
Bland annat om de positiva samarbeten som förekommer på den skola där denna huvudperson arbetar. Men i dessa debattider kan det finnas anledning att lyfta fram ett illustrerande exempel ur boken.

Få om ens några romaner har lärare som framträdande gestalter. Och om de skulle ha det är dessa uppgivna, utbrända, utslitna, desillusionerade eller något annat negativt.

Jag har haft personer på lärarutbildningen i Malmö som sparringpartners när det gäller att beskriva de olika projekten på ett verklighetsbaserat sätt.

Hälsningar
Henrik Valentin

femfemman sa...

Vad kul att var inne och tittade på vår blogg. Vi har inte skrivit något alls denna vecka, veckan efter sportlovet. Det beror mest på att tjejen som skulle skriva blogg denna vecka, i sället har sysslat med att göra en video, där vi i Grimsåsskolan presenterar oss inför Schoolovision 2010. Videon är SÅ proffsig. Ska lägga ut den i morrn på Superklassen. Så får Cattis blogga nästa vecka i stället. Ha ett bra lov!