23 januari 2010

Med datorn som skrivverktyg

Här kommer en kort reflektion om boken Med datorn som skrivverktyg - språk, motorik och bokstavsformer. Boken är skriven av Erica Lövgren som också skriver bloggen Klurigt, lurigt och roligt i skolan. Den tar upp Att skriva sig till läsning (ASL)

Eftersom jag är intresserad och förespråkare för datorns användande i skolan var jag bara tvungen att läsa boken. Vad jag däremot inte förstod innan jag läste boken var att den hade så mycket andra saker att tillföra mina lärarfunderingar. Här kommer ett axplock, bara för att ni ska bli så pass nyfikna så att ni också vill läsa boken:
  • Eleverna arbetar i par vid datornerna och de står när de skriver. Erica berättar att kommunikationen mellan eleverna underlättas eftersom de talar med hela kroppen när de skriver sina texter ihop.
  • Elevernas muntliga förmåga tränas hela tiden eftersom de arbetar i par.
  • Eleverna blir bra på att ge positiv feedback och blir bra på att uttrycka sina åsikter.
  • Elever som skriver sig till läsning blir tidigt goda läsare.
  • Arne Tragetons modell i Erica Lövgrens tolkning. Det är oerhört intressant att läsa om hur elevernas bokstavsräckor utvecklas till sagor, berättelser och andra texter.
  • Pennan och skrivandet för hand introduceras först i år 2.
  • När elevernas texter är färdigskrivna fortsätter de att vara viktiga texter genom att de blir böcker som används i skolan. Erica ser till att elevernas böcker blir tryckta i färg hos kommunens kopieringsservice.
  • Erica tar upp ett helt kapitel om hur läraren kan utveckla elevens motorik inför skrivandet med penna.
  • Ett annat kapitel tar upp om hur att forma bokstäver. Väldigt intressant för alla lärare!
  • Hela boken genomsyras av fokus på elevens språkutveckling!

Tack Erica för en mycket intressant och inspirerande bok. Nu skulle jag vilja ha möjlighet att arbeta med en år 1 för att kunna få pröva allt som skrivs om i boken. Jag anser att skriva sig till läsning är helt rätt när det gäller att lära elever skriva. De slipper fokusera på det finmotoriska och kan helt och hållet koncentrera sig på sin språkutveckling. Vi som arbetar med äldre elever har också mycket att hämta från denna bok.

1 kommentar:

Erica sa...

Tack för att du har läst och för att du tar dig tid att lämna dina tankar kring den. Det värmer :)