09 januari 2010

Lärare i förändring

På väg hem från biblioteket idag, med pedagogiska böcker i min hand, funderade jag på om jag har förändrats som lärare under mina 10 yrkesverksamma år. Om jag nu har förändrats undrar jag vad det är som har påverkat min förändring och vad själva förändringen i sig är? Jag har absolut inget svar på dessa funderingar, men samtidigt tycker jag att det är en viktig fundering och därför funderar jag vidare: I vilken riktning har jag förändrats? Till det bättre eller till det sämre? Och vad står det bättre och sämre för? Är jag en mer medveten lärare nu än tidigare? Har jag mina elever mer i fokus än då? Är jag mer medveten om de styrdokument som jag har att följa? Är jag den lärare som Lpo94 och kursplanerna föreskriver att jag ska vara? Har jag förstått mitt uppdrag? Är jag professionell? Vad behöver jag utveckla vidare under de 10 år som ligger framför mig?

Vilka faktorer kan ha påverkat mig som lärare?
  • nyfikenhet
  • motivation
  • inpsiration
  • litteratur

  • livserfarenhet

  • allmäna diskussioner

  • pedagogiska diskussioner

  • utbildning

  • bloggar

  • Twitter

  • föräldraskap

  • forskning

Ja inte vet jag.

1 kommentar:

Alex sa...

Jag funderar, lärarskapet är växande. Förhoppningsvis blir vi bättre med tiden, erfarenheten. Men vi har nog ett stort ansvar att inte somna till under vägs. Att fortsätta vara nyfiken är viktigt. Nyfiken på eleverna men också på livet i stort. Att släppa in världen i klassrummet är kanske en nyckel. Att blogga ger nya perspektiv. tack