03 januari 2010

Intresserad av pedagogisk litteratur?


Femfemman önskade få den litteraturlista jag skrev om i föregående inlägg. Kan inte i dagsläget säga om litteraturen är bra eller dålig, men då jag fått den rekommenderad via blogg- och twittervärlden av intresserade pedagoger tror jag att alla böcker har något att tillföra i det pedagogiska tänket. Håll till godo:
  • Fem gånger mer kärlek - Martin Foster, Natur&Kultur

  • Människan är en berättelse - C Crafoord

  • Samtal för förändring - G Lind/HO Lisper

  • Giraffmetoden

  • Att utveckla elevers tänkande - Lindqvist/Hyltegren

  • Matematik som språk - Marit Johnsen Hoines

  • Rika matematiska problem - Hagland/Hedrén/Taflin

  • Vägar till läsförståelse - texten, läsaren och samtalet - Monica Reichberg, Natur&Kultur

Om du har läst någon av ovanstående böcker, lämna gärna en kommentar om vad du tyckte om dem.

Bild: Öpedagogen

6 kommentarer:

Inga Johansson sa...

Du har många bra böcker på din lista. "Rika matematiska problem" är en jättebra bok. Det finns även en bok med rika problem som heter "32 rika problem i matematik". Författare är Maria Larsson, förlaget Liber. Kan användas som kopieringsunderlag, man får även tillgång till färgbilder via nätet, och en bra lärarsida till varje problem. Bra att man kan använda samma problem i olika åldrar.

anna-lena sa...

Tack ... ska kolla vad bibblan kan bistå med.... och så köper jag något eget från Adlibris. har rdan lagt in matteproblemboken i min beställningslista därifrån. Någon som har någon extra rekommendation på någon av böckerna i den bokslista?

Öpedagogen sa...

Då har vi något att sätta tänderna i, eller rätare sagt händerna eller huvudet eller vad det nu blir ;)

Alex sa...

Matematik som språk: Roligt med många uppslag till klassrummet, kankse har den yrkesverksamma redan testat mycket av aktivieteterna - men dessa erbjuds Marits reflektioner.

Rika Matematiska problem: Huvudbok jag haft under Chalmers-delen av min mattetermin på lärarprogrammet. Jag tycker den här boken är jättebra, lämpar sig väldigt bra som studiecirkelmaterial eller matteverkstadsaktiviteter. Vi har gjort många av deras problem under våra matematikverkstäder och funderat på både pedagog och elevnivå kring problemen. Det finns tusen sätt att anpassa Ett problem så det passar elevgrupperna. Gillar den här boken!

Vägar till läsförståelse: Har haft henne som föreläsare på lärarutbildningen. Hon har väldigt bra infallsvinklar på hur vi kan granska texter som vi sätter i våra elevers händer.Boken tar upp hur vi kan göra eleverna till aktiva läsare - ge dom verktyg för Läsförståelse även i faktatext. Hon tarar om hur förkortade sk "lättlästa" texter kan bli oläsliga i bristen på murbruk (dvs småord). Hon talar om vikten av att texten talar till eleven - att den har en tydlig röst.

Du har intressant läsning framför dig...

Cecilia Bengtsson sa...

Jag har läst "Människan är en berättelse - C Crafoord" Den var bra och hade ett flyt i språket. Minns att den lämnade kvar avtryck hos mig t.ex. att varje människa verkligen har sin egen berättelse. I samband med att jag läste den läste jag även Klart ledarskap en mkt bra bok om kommunikation -
Giraffmetoden har jag fått för mig är influerad av den metoden och så NVC. Jag kan verkligen rekommendera de böckerna.

Mvh Cecilia Bengtsson

Öpedagogen sa...

Tack Cecilia för dina tankar.