22 januari 2010

Eleven kan

Jag har länge läst och följt Anne-Marie Körlings "kamp" om att vi lärare ska fokusera på vad eleverna KAN och inte fokusera på vad de INTE KAN. Jag håller med henne till punkt och pricka. Däremot inser jag att det tar ett tag att ändra mitt sätt att förhålla mig - att jag ska fokusera på KAN istället för KAN INTE. Jag lär mig och försöker ändra på mig hela tiden.

Idag hade jag förmånen att promenera med en elev och när man pulsar runt i snö över åkrar kommer man självklart i diskussion med eleven. Och det var eleven som pratade och jag svarade och reflekterade. Jag håller på att träna mig på att ställa öppna frågor, tänkte till ordentligt innan jag frågade. Jag tycker att jag är bra på att försöka ändra mig (ooops, nu skrev jag att jag var bra igen).

Eleven har idag lärt mig det mesta som har med insemination att göra. Vet du t ex vad ett "strå" och en "strumpa" är? Nej, det visste inte jag heller (inte i det sammanhanget i alla fall). Jag fick även lära mig om hur man inseminerar, hur veterinären går till väga för att se om det är en kalv på gång, vilka redskap som behövs, vilken skyddsutrustning man behöver ha, hur man får tag på tjursperma, hur man ska undvika inavel och mycket mer. När vi hade promenerat klart och jag insåg att jag inte kunde ett skvatt medan eleven verkligen var expert funderade jag vidare på vad kunskap egentligen är. JA, vad är kunskap?

Till sist undrar jag om vi i detta avlånga land har En skola för alla - jag är mycket tveksam.

5 kommentarer:

Per Falk sa...

Härliga tankar så här innan helg - och jag är övertygad om att du kan omsätta elevens kunskaper till ett betyg sedan. Det gäller bara att hitta vägen mellan betygskriterierna och ingången till elevens hjärta.

Tack för tankarna!

kimme100 sa...

*gilla*

Öpedagogen sa...

"...hitta vägen mellan betygskriterierna och ingången till elevens hjärta".
Det var vackert skrivet - det tar jag med mig till mitt arbete.
Trevlig helg!

Öpedagogen sa...

"...gilla" - Ja det gäller att gilla sitt jobb, gilla sina elever, gilla att hela tiden lära nytt, gilla att tänka till, gilla att lyssna, lyssna och åter lyssna till sina tankar. Gilla läget =)
Trevlig helg till dig med!

Alex sa...

Fick mig att minnas ett trevligt självupplevt ögonblick: http://lararkandidaten.blogspot.com/2010/01/memory-from-past.html

(sorry - det är på engelska - jag tränar inför min kurseexamina den här terminen)