19 januari 2010

1954 - 2010, skolan då och nu.

Jag såg en film i dag tillsammans med eleverna. Den hette "En multimedialektion år 1954". På en svartvit film fick vi följa eleverna när de arbetade febrilt i sitt klassrum. De satt i långa rader, hämtade böcker från bokhyllan för att hämta fakta ur. De samlades runt radion för att lyssna till fakta. Det tittades på film, de spelade teater under redovisningen och pekade flitigt med pekpinnen på affischer och kartor.

Jag skruvade på mig en aning, kände mig lite obekväm och tänkte: Är det så skolan ser ut idag? Filmen är från 1954 och ändå är den så skrämmande lik den skola vi arbetar i idag.

Jag ville inte titta och rannsakade mig själv: Vad gör vi i vårt klassrum år 2010 som lärare och elever gjorde 1954? Borde det inte ha hänt mer?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har ni sett Barnens Århundrade från UR?

http://www4.ur.se/barnensarhundrade/html/index.html

/Joachim

Öpedagogen sa...

Japp!

Anonym sa...

Jag kom att tänka på denna också. har bloggat om den men hittar inte inlägget. När man ser lokalerna har de ju faktiskt inte ändrats något alls!

http://svtplay.se/v/1392787/hej_skola_-_marie_borjan_skolan

/Joachim

Öpedagogen sa...

Nej, det är ju det som är så förskräckligt. Borde det inte ha hänt mer? Jo, definitivt!