10 december 2009

Skriftlig kommunikation - inte så lätt som det låter

Vid tre olika tillfällen inom loppet av någon vecka har det visat sig att jag har varit väldigt otydlig i min skriftliga kommunikaiton på nätet, vilket har resulterat i ett mycket irriterat svar, ett lite frågande och ett som till slut resulterade i en gnutta fnitter. Jag blir påmind om att det inte alls är så lätt att skriva för att få fram det som man verkligen vill säga, även om man tycker man är mer än noggrann.

Hittade nedanstående bok hemma i bokhyllan. Behöver nog putsa glasögonen så att jag klarar mig från fler pinsamheter i min framtida skriftliga kommunikation.

6 kommentarer:

Johan sa...

Sen kan man ju fråga sig hur länge språknämnden hänger med när det gäller snabb kommunikation i bloggar, twitter, facebook och likande...
/Johan Wahlström (Umeå Learning Lab)

Öpedagogen sa...

I den bok jag hittade skrivs det om skrivmaskiner och ordbehandlare... något gammal bok, får hoppas att den senaste utgåvan är lite bättre uppdaterad - men om bloggar, twitter och facebook finns med är nog en aning tveksamt, men jag hoppas att jag har fel ;)

IT-mamman sa...

Du får skriva en bok om hur man skriver på bloggar, twitter och facebook!
Fortsätt annars skriva tvetydigt - mycket roligare så! Fast jag tycker att du nästan alltid skriver som man förstår. Det kan ju bero på en trögtänkt mottagare också.. ;-)

Öpedagogen sa...

Jag fortsätter att skriva tvetydligt, senast idag på Twitter, istället för att skriva "att våra vägar korsar varnadra" blev det "att våra vägar krossar...." hmmm - kanske borde anmäla mig till en skrivarkurs.

Lilla O sa...

Å, bibeln! Men visst finns den i en nyare upplaga? Har inte investerat i någon ny själv, men det kanske jag borde!

Öpedagogen sa...

Troligtvis finns det en nyare upplaga men jag har inte kollat det.