03 december 2009

OBS, jag vill inte läsa

En elev (inte Nelly Rappeleven; en annan) har under en längre tid inte alls tyckt om att läsa. Tråkigt, jobbigt och allmänt trist. Nu har eleven, med hjälp av sin lärare, hittat bra böcker på en lämplig nivå. Idag var det inte alls tråkigt, jobbigt och allmänt trist, idag var det:

- Hur länge till ska jag läsa? frågade eleven.

- Hur långt tror du att du orkar läsa? svarade jag.

- Ehh, (eleven bläddrade fram i boken). Hit vill jag läsa.

- Visst, läs dit så slutar du sen, sa jag.

Eleven läste på och när eleven kom till sin sida där eleven skulle sluta, sa eleven:

- Äh, jag vill läsa ut boken.

- Visst, sa jag.

Och så läste eleven ut hela boken högt för mig och när eleven läst klart sa eleven:

- Det känns så lätt att läsa.

- Hur kommer det sig då? frågade jag.

- Inte vet jag, svarade eleven.

- Men om du skulle gissa då, sa jag.

- Ehh, jag har hittat böcker som är lagom långa, jag vet att jag orkar läsa ut dem, det är lagom svåra ord och lagom svår text, sa eleven.

- Ja, så är det, svarade jag.

Så slog eleven ihop boken, gick till biblioteket för att lämna tillbaka den färdiglästa boken och lånade en ny.

När jag senare kom in i elevens klassrum, satt elveverna och väntade på att läraren skulle tala om vad de skulle göra. Och vad gjorde eleven då? Jo, läste i den nya boken =)

Det är fantastiskt att vara lärare och se alla dessa elever som, trots att det är kämpigt ibland, tar sig över dessa "hinder och trösklar" och sedan får uppleva det fantastiska att känna sig som en läsare.
Bild: Öpedagogen

2 kommentarer:

anna-lena sa...

Så härligt att få vara med, precis i det ögonblick som läsintresset föds.Ett av våra privilegier i det här jobbet!

Öpedagogen sa...

Håller tummarna för att läsintresset består...