02 december 2009

Nelly Rapp räddar en vilsen läsare, del 2

Nelly Rapp arbetar vidare med en av mina elever. Nu är eleven inne på bok nummer två - Spökaffären. En stolt läsare som nu är inne på sin andra bok på mindre än en vecka. Men det är inte helt lätt att komma in i en ny bok. Stolt visad eleven upp att nu skulle bok nummer två läsas. Jag jublade, log, skuttade och klappade händerna (nja, kanske inte riktigt så överdrivet, men jag visade att det här var värt att glädjas över). Eleven satte sig ner, slog upp boken och satte igång. Efter en liten stund kom eleven och sa:
- Jag kommer inte riktigt igång med den.
- Vill du att jag ska läsa första kapitlet, så som vi gjorde förra gången? frågade jag.
- Ja det vill jag, svarade eleven.
Så vi slog oss ned utanför klassrummet, på golvet. Där tittade vi åter på bilderna, läste vad kapitlen hette, tittade på bilder, funderade kring bilder och så läste jag första kapitlet. När det var klart frågade jag eleven om eleven ville pröva själv.
- Ja, nu kan jag försöka, svarade eleven.
Och sedan dess klarar sig eleven alldeles utmärkt själv. När lektionen var slut var jag så nyfiken på det där spöket som vi hade sett i en bild.
- Har du fått reda på vem spöket är? frågade jag.
- Ja det är han som sålde affären, han är inte riktigt nöjd.
- Jaha, var det så det var, svarade jag.

Och jag väntar med spänning på det fortsatta arbetet mellan Nelly Rapp och eleven.

2 kommentarer:

Hanna sa...

Jag har aldrig hört talas om Nellie Rapp men det lär bli ett besök på biblioteket. Du skriver så inspirerande och bra. Idag har jag tipsat ALLA mina kollegor om din blogg. Hoppas att de blir lika inspirerade som jag.
/Hanna

Öpedagogen sa...

Tack för fina ord om bloggen, de värmer i decemberkylan =).