06 december 2009

Kunskap kräver lek

Jag läser Forskning i fokus, nr,17 Kunskap kräver lek, skriven av Therese Welén, filosofie magister i pedagogik och utbildningsledare för lärarprogrammet vid Mälardalens Högskola. I denna kunskapsöversikt presenteras bl a följande frågeställningar: Har leken förändrats över tid? Hur kan lekpedagogik utnyttjas positivt i skolan? Hur ser vuxna och speciellt lärare på lekens betydelse för barns utveckling?

Efter att ha läst denna översikt undrar jag: Vad är lek, hur definierar jag den? Hur mycket använder jag leken i min undervisning och på vilket sätt? Varför försvinner leken när eleverna blir äldre? ÄR det okej att leka, utifrån t ex en 13 årings perspektiv? Varför finns det så lite forskning kring leken i åldrarna 8 - 12 år -är inte leken intressant i dessa åldrar? Kunskap kräver lek - kräver lek kunskap?

Platon ansåg att leken måste vara grunden i all utbildning och Aristoteles menade att barn borde uppmuntras att leka sådant som de skulle komma att göra på allvar som vuxen. Genom kontakt med andra lär man känna sig själv och därigenom utveckla sin personlighet. Äldre män med en mycket modern syn, ca 1600 år före sin tid.

En intressant läsning som du hittar här. Nästa kunskapsöversikt jag tänker läsa är Karin Wallby, Synnöve Carlsson och Peter Nyströms Elevgrupperingar - en kunskapsöversikt med fokus på matematikundervisning.

2 kommentarer:

Per Falk sa...

Tack för alla dina tankar kring lek...det fick mig att börja fundera på min yrkesroll och vad jag skall göra nästa termin!

Jag lovar att visa dig bilder på mina klippdockor! :)

Öpedagogen sa...

Vassego´! Det är ju det som är det fiffiga med bloggar - man sätter fingrarna på tangentbordet och reflketioner och tankar rinner ut i cyberspace och där kan vem som helst suga åt sig =).

Twitter är toppen, men lite för lite plats för alla tankar som irrar runt i huvudet.

Och klippdockorna vill jag gärna se, låter spännande =)