14 december 2009

Jag pimmade en elev idag

Eleven på den nya skolan som jag jobbar på frågade nyfiket:

- Du som kan så mycket om datorer och powerpoint, kan du hjälpa mig?
- Javisst kan jag hjälpa dig! Vad vill du ha hjälp med?, frågade jag.
- Jag vill veta hur man får så där fint mellan varje bild i powerpoint.
- Kom ska jag visa dig.

Och så visade jag bildövergångar, tidsinställningar och så berättade jag om hur man lade in en berättarröst och vips..... hade eleven spelat in sin röst, om och om igen tills resultatet kändes presentabelt. Och precis som varje gång, jag har skrivit om det förut, så kom det där fantastiska leeendet när eleven hörde sin röst.

- Var har du lärt dig allt det där du kan? frågade eleven.
- Här, sa jag och visade PIM:s sida.
Nu kan man väl säga att eleven är pimmad...

Och under dagen har det skrattats och fnissats för fullt i lektionssalen. Det har visats powerpointpresentationer som elever i år 3 har gjort, med digitala bilder, röster, bakgrundsfärger och övergångar. Kompisarna som inte har fått göra var mäkta imponerade och det applåderades för fullt efter varje presentation. Sedan har eleverna i 4-6:an fått spela matematikjeopardy som jag har gjort i powerpoint. Där skrattades det för fullt och frustrationen över att komma ihåg att ställa en fråga när de svarade, var det ständiga samtalsämnet.

TÄNK VAD DET ÄR ROLIGT ATT VARA LÄRARE!!!
SÅ INPIRERANDE OCH SÅ DIGITALT
HOPPAS ATT DET ÄR LIKA ROLIGT ATT VARA ELEV.

2 kommentarer:

femfemman sa...

Vad kul det låter! Och så olika dagar vi har. Idag är jag heltrött och helknäckt... inte av att vara lärare, utan av att vara den speciella människa jag är. Tyvärr så får man inte vara annorlunda i dagens skolvärld... man ska klä sig i uniforma sätt tt vara och snällt marschera på i ledet....

Öpedagogen sa...

Nej, nej, inte ska du marschera snällt i ledet.... Marschera iväg på DIN väg - jag vet att den är bra! Kram