08 december 2009

Framtidsarbete

Jag går i Framtidstankar. Vi kommer under vårterminen starta igång ett framtidstema. Idag brainstormade vi för fullt och eleverna var fulla av intresanta och kreativa idéer. En av idéerna var att fokusera på den teknik som skulle kunna tänkas finnas i framtiden. Jag sa att jag skulle se om det kunde finnas något program eller liknande på nätet för att skapa maskiner, mackapärer eller bara roliga saker.

Hmm, hur gör jag då för att hitta det? Jo, då använder jag mig självklart av Twitter. Skriv in en fråga och det tog inte många minuter innan jag fick napp. Från @Elderstig fick jag reda på ett program som heter Phun och från @Vinstgard fick jag länken som ledde mig till filmen här nedanför. Det är Decembertjej som gjort den (hon har gjort många bra filmer om både det ena och det andra) och hon gör det bra!

Jag säger det igen - Twitter är en fantastisk hjälp att förmedla intressanta länkar och tankar som rör skolvärlden. Har du inte redan ett Twitterkonto, skaffa ett. Du behöver inte vara mer aktiv än vad du känner och orkar med, men vi är många som arbetar i skolans världs som finns där och vi välkomnar just dig =).

1 kommentar:

Joakim sa...

Det är är faktiskt ett av de bästa program som finns för skolan. Jag har skrivit lite i min blogg

http://elevensval.wordpress.com/2009/03/24/varfor-spela-phun-world-of-goo-och-bridge-builder-i-skolan/

om detta jag crowedsourca även om det för Richard Gatarskis TEDx Stockholm - men det roligaste är att min elev i 5an hittade programmet och jag hjälpte honom att jobba med det hemma och han lärde sig jätte mycket detta gjorde att han började göra fejkade java hack hemma och i skola, dum som jag är lärde jag honom BATCH-command dvs man skiver commandon rätt in i CMD vilket gjorde att han hackade skolans novelklient i 5an.

Nu har vi gått skilda vägar och han går i 6an för ett tag sedan fick jag ett mail på facebook

"har börjat programmera i riktiga programeringsspråk och har faktiskt lyckats göra en webläsare!
c++ och c# (objectiv-C ) :D
har oxå hållt på lite i openGL , har gjort en 3D omgivning man kan gå runt i.
de jobbigaste med openGL e att man måste ha bra kunskaper i axlarna( X Y Z) och geometri -.- sen med c++ så e de att de e ett av dom språken som e närmast hårddisken, så de e ganska kämpigt :S"

Kanske säger detta inte er så mycket med det han är långt äver A och B kurser p universitetsnivå ...
.... snacka om informellt lärande

detta är hans senaste spel.

http://mostplays.com/play/Coin_Hunter_2_32997