15 december 2009

Blokus

Vid besöket på matematikverkstaden i Stockholm tidigare i höst fick vi möjlighet att spela strategispelet Blokus. Fantastiskt roligt, kreativt och klurigt . Nu har vi köpt in Blokus till skolan och idag spelade jag tillsammans med några elever. Jag gav bara information om de grundläggande reglerna innan vi satte igång att spela. Jag ville att eleverna själva skulle komma fram till vilka strategier som är bra att använda sig av eller vad de böra tänka på under spelets gång. Efter att ha spelat spelet 2 ggr kom den första eleven på att det var inte speciellt smart att ha kvar de största bitarna till slutet eftersom man då fick fler minuspoäng än om man hade de mindre.

Har man inte tillgång till ett vanligt spel går det alldeles utmärkt att gå in på http://www.blokus.com för att där spela online. Jag har nu suttit ett tag vid datorn och spelat och jag har faktiskt vunnit mot datorn. Det sporrar ju till att spela fler gånger. Och ja.... jag talade självklart om för eleverna att de kunde spela Blokus på nätet. Vem har sagt att elever bara sitter och hänger vid datorer och inte gör något nyttigt? Inte jag i alla fall.

Inga kommentarer: