09 november 2009

PIM 3, bättre sent än aldrig

Den 5 maj 2008 skickade jag in min PIM 3 och blev godkänd ganska omedelbart. Idag fick jag visa upp den på ett PIMseminarie (eller vad det kan tänkas att heta) - japp, bättre sent än aldrig som det heter.

Min presentation fokuserade på hur vi i vår skola skulle kunna använda IKT i undervisningen och ändra fokus från att bara skicka mail, kolla på bilder och spela spel till ett mer kommunikativt sätt att arbeta. Det var en utvecklande känsla att se och höra vad jag tänkte om IKT för 1½ år sedan. Inser att jag (och antagligen ni andra också) ständigt utvecklas, hittar nytt, ändrar och reflekterar vilket till slut innebär nya vägar att styra in på. Inser också att har man en gång börjat att använda sig av SMARTboard, projektor eller andra IKT redskap så ändras också sättet att undervisa. Jag står utan både SMARTboard och projektor för tillfället vilket innebär att den kommunikation som vi hade i klassrummet förut har tystnat en aning. Det var lätt att samlas kring projektorn och diskutera det som syntes på väggen. Det är inte lika lätt att samlas ett helt gäng kring en dator (även om det går). Nu är en bärbar projektor på gång, den tänker jag kasta mig över så fort den kommer innanför skolans väggar. En kär nygammal vän har återvänt ...

Inga kommentarer: