10 november 2009

Pekpinneminne

Jag har varit på föräldramöte. Läraren hade en pekpinne som användes flitigt för att peka på den vita duken. För mig är pekpinnen lite förlegad, liksom från en annan tid med tanke på projektorer och datorer som idag används i skolan. Kanske är det inte så, pekpinnen kanske används dagligen runt om i klassrummen i vårt avlånga land.

Jag kommer ihåg pekpinnar från min uppväxt, skolan på 70-talet. De hade en plastpil längst fram så läraren lätt kunde dra ner kartor och vita dukar. Plastpilen var röd och pekpinnen silverfärgad. Själv använder jag aldrig pekpinne. De kanske finns där men jag har aldrig sett en endaste pekpinne i min skola. Skolan är väldigt gammal med anor från slutet av 1800-talet. Jag undrar hur pekpinnar har använts i klassrummen i min skola, jag undrar hur pekpinnarna såg ut och hur de lät, för jag tror att de kanske användes till sådant som de inte var gjorda för. Hur har eleverna som gått där känt när de sett eller hört en pekpinne? Har de gamla pekpinnarna använts för att peka med, hotats med eller slagits med? Hu, hemska tanke. Jag är glad att inga gamla pekpinnar finns kvar, de kanske skulle bära på alltför tråkiga skolminnen. Skolminnen borde vara förknippade med något positivt anser jag.

Har du några minnen som har med pekpinnar att göra? Använder du pekpinnen i klassrummet?
Jag bara undrar i och med mitt pekpinneminne.

4 kommentarer:

Lena Carlsson sa...

Jag har aldrig använt pekpinne. Men ibland har jag lite vagt funderat om det kunde vara bra att ha en laserpekare.
Numera, sedan vi infört datorerna, har jag aldrig ens tänkt på laserpekare, det finns ju en pekare på datorskärmen... :))

Åsa sa...

...sorgligt men sant - nybakade 1-7 lärare fick år 1999 varsin pekpinnne när vi slutade lärarutbildningen!!!! Galet eller hur..undra om inte ett äppel hade varit mer symbolikst för skolan än en pekpinne. Vi fick även gå under dessa pekpinnar "a lá bröllop" när vi sprang ut...ja vad säger man...

Hanna sa...

Jag har också jobbat i gamla skolor, och aldrig sett röken av någon pekpinne än mindre själv velat använda någon. Tackar för en bra blogg som fler lärare borde ta sig tid att läsa i.
/Hanna

Öpedagogen sa...

Lena - tänkte samma sak som du =)
Åsa - de som gick ut året före oss fick också pekpinnar, jag fick en bok, föredrar bok före pekpinne.
Hanna - tack för fina ord, de bär jag med mig.