26 november 2009

Nelly Rapp räddar en vilsen läsare

Med tunga steg och tre enormt tunga tegelstenar i handen kommer eleven in till mig. Läsa - vadär d et bra för det som är så himla tråååååååååååååååkigt?

Jag vet att den här eleven inte tycker om att läsa och att det är tråkigt. Eleven är väl medveten om att eleven är "dålig" på att läsa, kan inte. Med nyfikenhet frågar jag varför tegelstenarna som ligger framför oss är så tråkiga.

- Jo, det är så mycket text i dem, texten är pytteliten och det är svårt att förstå det som ska läsas - det är tråkigt, svarar eleven.

Redan på morgonen hade jag och elevens lärare pratat om denna situation och jag hade förberett mig på att plocka fram Martin Widmarks bok Sjöodjuret i Bergsjön. Nelly Rapp och hennes hund London har många gånger tidigare "räddat", framför allt killars läsintresse och jag tänkte att kanske även denna elev skulle intressera sig för boken. Jag berättade för denna elev att andra elever hade tyckt att det varit tråkigt att läsa men när de hade fått läsa om Nelly Rapp och hennes äventyr ville de läsa nästa bok och nästa bok och nästa.

Först tittade vi i Sjöodjuret i Bergsjön, både på bilder och text, vi läste om Nelly, läste vad alla kapitlen skulle handla om, tittade på de figurer som skulle dyka upp i boken, pratade om författaren och illustratören. Vi tittade också på vilka böcker om Nelly Rapp som givits ut tidigare. Sedan undrade jag om det var okej att jag läste första kapitlet, så att eleven kunde få bilda sig en uppfattning om boken och dess innehåll. Jo, det var okej. Jag läste första kapitlet, vi diskuterade ord och meningar och eleven var väldigt intresserad. När första kapitlet var slut frågade jag om eleven ville läsa och det ville eleven. Eleven läste på och gjorde det väldigt bra. Jag blev själv förvånad över vilket flyt det var och att eleven använde sig av flera bra lässtrategier, hade ju fått höra att det var lite "knackigt" med läsningen. När eleven läst några sidor undrade jag om boken intresserade eleven.

- Ja, jag vill läsa ALLA böckerna om Nelly Rapp, svarade eleven.
- Det kan vi ordna, vilken vill du börja med? undrade jag.
Eleven bläddrade fram i boken där böckerna om Nelly Rapp stod uppradade.
- Jag vill läsa Häxdoktorn - och den sista zombien, Monsterakademin, Varulvarna och Spökaffären, svarade eleven.
- Hur kommer det sig att du vill läsa alla de här böckerna? undrade jag.
- Jo men det var så enkelt att läsa, det var stor och bra text och JAG FÖRSTOD VAD JAG LÄSTE!, svarade eleven.

När det var lunchdags kom kompisarna in för att få med eleven men eleven fortsatte att läsa och när vi sedan gick till maten hörde jag eleven fråga sin lärare:
- Ska vi läsa imorgon? Ska vi läsa på måndag? Ska vi läsa på tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag och på söndag? Jag blev alldeles rörd. WOW! - rätt bok och eleven kände sig helt plötsligt som en läsare. Jag ringde även elevens förälder och det var en så glad, förväntansfull och lycklig förälder som lade på luren efter vårt samtal.

Och jag gläds så otroligt för denna elevs upptäckt idag. Tänk att få känna sig som en läsare som bara vill läsa den och den och den och den boken.

2 kommentarer:

evacecilia sa...

Härligt!
Kanske ska kila till bibblan och låna Nelly Rapp till min snart-nio-åring där hemma som tycker att läsning inte alltid är det roligaste man kan ägna sig åt.

Öpedagogen sa...

Ja gör det! Tala också om att det är Nelly Rapp som är julradiokalender i år =)