11 november 2009

Lärare sökes - eller?

  • strukturerad
  • självgående
  • initiativrik
  • ansvarstagande
  • utåtriktad
  • positiv
  • serviceminded
  • flexibel
  • stresstålig
  • pedagogisk
  • entusiastisk
  • analytisk
  • kommunikativ
  • kreativ
  • disciplinerad
  • resultatinriktad
  • noggrann

Dessa ord (och några till som jag tog bort) fanns listade i DN i går under rubriken "Vanligaste orden i jobbannonser". HURRA!!! tänkte jag. Läraryrket passar ju in på varenda ord. Vi måste vara ett mycket eftersökt yrke, men av någon konstig anledning är det inte lärare de söker i jobbannonserna. Hur kan det vara så, när orden här ovanför stämmer in som handen i handsken? Hmmm, det måste ju innebära att vi lärare kan söka vilket yrke som helst, eller kanske följande: controller,VD, styrelseledamot, försäljare, personalansvarig eller vad det nu kan vara. Ja inte vet jag, jag får liksom inte ihop det....

2 kommentarer:

Kalkstenssommar sa...

Precis!
Lärare har många strängar på sin lyra.
Att leda en grupp UNGA människor mot ett visst mål kräver alla dessa förmågor som du räknat upp.

Du verkar besitta många av dessa, men sluta inte din lärargärning för att börja arbeta med ngt annat.

Jag tror att du behövs bland barnen!

Kram L

Öpedagogen sa...

Att få uppskattande ord värmer i novemberkylan. Jag bugar och bockar =)