18 oktober 2009

Smarta strategier - inkörsport till matematiken

Jag läser en mycket intressant bok - Huvudräkning - inkörsport till matematiken, skriven av Madeleine Löwing och Wiggo Kilborn. Den tar upp grunderna till de fyra räknesätten. Jag undrar, under tiden jag läser kapitlet om addition, om vi i skolan har för bråttom att gå vidare, istället för att låta eleven öva och färdighetsträna så pass mycket så att eleven till slut har automatiserat sina kunskaper för att ta sig vidare i matematikens värld. Att automatisera sina kunskaper är elevens rätt. Jag tror att vi skulle behöva ha lite mer is i magen, inte hasta iväg. Har eleverna fått tid till automatisera kan de sedan ta sig an högre, svårare och klurigare tal och känna att de kan med hjälp av smarta knep och smarta strategier.

Jag inser att jag förstår precis allt som jag läser, inga problem, men att kunna lyfta fram just "det där smarta knepet eller den där smarta strategin" när en elev behöver hjälp för att komma vidare, känns inte lika självklart. Jag inser att jag kan men jag har nog inte färdighetstränat klart än verkar det som. Jag inser att jag behöver träna på smarta strategier för att sedan kunna presentera dem för eleverna. Jag behöver tid för att tänka och automatisera just dessa kunskaper - de där smarta strategierna som Kilborn/Löwing skriver om.

Att förstå är en sak men att ha dem till hands när den behövs, det är en helt annan. Jag tycker inte om att inte kunna. Jag surar en aning men inser samtidigt att det är bra att inse att jag inte har den där hundraprocentiga kollen. Då kan jag lära mig och sedan kunna hjälpa eleven vidare på sin väg i den matematiska världen. Det innebär att jag nu ska fördjupa mig i smarta strategier för att addera, subtrahera, multiplicera och dividera =)

Inga kommentarer: