15 oktober 2009

Läsa hemma eller läsa i skolan?

Funderingarna kretsar för tillfället kring kompetensutveckling. Ska jag satsa på t ex något inom Lärarlyftet eller räcker det med att läsa några intressanta pedagogiska böcker hemma på kammaren för att "fylla på" det som saknas? Svaret på denna fråga har jag inte inom räckhåll eftersom detta är en alldeles ny tanke som ramlade ner hos mig häromdagen. Jag känner att jag inte har tid att arbeta (vilket jag självklart har) men jag skulle vilja fördjupa mig i så mycket och jag känner avsaknad av tid och jag vet inte var jag ska börja. Skulle jag lära mig lika mycket genom att sitta hemma och läsa och fundera eller skulle det ge mig mer att läsa en kurs på högskola eller universitet? Diskussionerna blir ju inte så intensiva när man sitter själv på kammaren och läser, det kan de ju bli om man har några kurskamrater att bolla tankar och idéer med på universitetet. Kanske kunde man ha pedagogiska litteraturseminarier via Skype, MSN, Twitter eller?
Ja det är bara att fundera vidare.

2 kommentarer:

Lisa sa...

En av mina teknik-kursare ska läsa kreativ matematik inom lärarlyftet. Det tycker jag verkar spännande. Mitt tips är; Läs om du kan och får! Jag har hur kul som helst och träffar massor av inspirerande lärare på teknikkursen!
/Lisa på Fenomenalen

Öpedagogen sa...

Hej Lisa, vad roligt att du kommenterar. Att få gå på utbilding tillsammans med andra slår nog att sitta hemma på kammaren =)