08 oktober 2009

Jag, en person i boken

Eleven berättar för mig att hon inte hör när mamma ropar och eleven glömmer bort att göra de där "måstesakerna" som bara måste göras. Hon berättar vidare att hon liksom kommer in i berättelsen, hon är med som om hon vore en av bokens figurer. Hon skulle lika gärna kunna vara en av bokfigurerna.
- Jag ÄR Elvira (bokens huvudperson), jag är med i boken, svarar hon glatt när hon berättar om sitt läsande.

Det är så läsande ska vara, tänker läraren som sitter bredvid och önskar att alla fick berätta mer om sitt läsande. Många gånger är det bokrecensioner eller sidor som ska redovisas, inte vad som har blivit läst, hur det kändes, vad det väckte för tankar, vad man vill veta mer om...

1 kommentar:

anna-lena sa...

Härligt när man lever med boken. Vissa av mina elever berättar bokens innehåll för mig. Jag vill gärna ha någon form av tanke ´kring varje bok som lästs. En av eleverna startade en bokblogg förra veckan. Dina elever är välkoma att använda den bloggen också, säj bara till, så skickar jag inbjudan till att öppna eget konto på samma blogg.